LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

21 sep 2012

BOSS AC : RAP/HIP HOP EN DE CRISIS
BOSS AC : RAP/HIP HOP E A CRISE
Ik had het hier een tijdje geleden (juli 2011) over Deolinda en de crisis die dreigt een verloren generatie te creëren. Ook het nummer ‘Sexta-feira (Emprego Bom Já)’ van Boss AC, dat weken op nummer 1 stond in Portugal, behandelt dit thema.
Toegegeven, dit is niet direct de muziek die ik ga opzoeken noch wat ik dagelijks hoor op de radio. Ik werd erover getipt (zeg maar ‘with a little help from my friends’) en het maakte bij mij behoorlijk wat los.
Boss AC, rapper en pionier van de Portugese hip hop, zette het nummer op zijn recentste album ‘AC Para os Amigos’ en, laat je niet afschrikken, het hoort hier zonder meer thuis.
(bron/fonte : youtube.com/watch?v=wqlurzmr5nU)

Há um tempo atrás (Julho de 2011) já tratei dos Deolinda e da crise que ameaça criar uma geração perdida. A música ‘Sexta-feira (Emprego Bom Já)’ de Boss AC, que ficou no número 1 por várias semanas, trata este tema.
Eu admito, isso não é exactamente a música que eu estou procurando nem o que ouço diariamente no rádio. Fui avisado sobre isso (ou seja ‘with a little help from my friends’) e impressionou me bastante.
Boss AC, um rapper e pioneiro de hip hop português, gravou  a música no seu álbum mais recente ‘AC Para os Amigos’ e, não se assustem, o tema merece o seu lugar aqui, sem dúvida.

Sexta-feira (Emprego Bom Já) - Boss AC


Tantos anos a estudar para acabar desempregado
Ou num emprego da treta, mal pago
E receber uma gorjeta que chamam salário
Eu não tirei o Curso Superior de Otário
...não é por falta de empenho
Querem que aperte o cinto mas nem calças tenho
Ainda o mês vai a meio já eu 'tou aflito
Oh mãe fazias-me era rico em vez de bonito

É sexta-feira
Suei a semana inteira
No bolso não trago um tostão
Alguém me arranje emprego
Bom bom bom bom
Já já já já

Eles enterram o País o povo aguenta
Mas qualquer dia a bolha rebenta
De boca em boca nas redes sociais
Ouvem-se verdades que não vêm nos jornais
Ter carro é impossível
Tive que o vender para ter combustível
Tenho o passe da Carris mas hoje estão em greve
Preciso de boleia, alguém que me leve

É sexta-feira...

É sexta-feira
Quero ir para a brincadeira
mas eu não tenho um tostão
Alguém me arranje emprego
Bom bom bom bom
Já já já já

Basta ser honesto e eu aceito propostas
Os cotas já me querem ver pelas costas
Onde vou arranjar dinheiro para uma renda?
Não tenho condições nem pa alugar uma tenda
Os bancos só emprestam a quem não precisa
A mim nem me emprestam pa mudar de camisa
Vou jogar Euromilhões a ver se acaba o enguiço
Hoje é sexta-feira vou já tratar disso


É sexta-feira...


Zoveel jaren gestudeerd om werkloos te eindigen
Of in een rotbaan, onderbetaald
En een fooi te krijgen die men salaris noemt
Ik heb toch geen Hogere Cursus Sukkel gevolgd
... het gaat niet om een gebrek aan inzet
De riem aanhalen, ik heb niet eens een broek
Pas halfweg de maand en ik zit al in de problemen
Oh mam, had je me maar rijk gebaard in plaats van knap

Het is vrijdag
De hele week gezweet
En geen cent op zak
Helpt iemand mij aan werk
Goed goed goed goed
Nu nu nu nu

Ze begraven het land en het volk laat begaan
Maar op een dag barst de bel
Er circuleren op de sociale netwerken
Waarheden die de kranten niet halen
Een wagen onderhouden kan niet meer
Ik moest verkopen om brandstof te halen
Heb een pas voor de tram, die vandaag in staking is
Ik heb een lift nodig, iemand die me meeneemt

Het is vrijdag...


Het is vrijdag
Ik wil er evenuit
maar ik heb geen cent
Helpt iemand mij aan werk
Goed goed goed goed
Nu nu nu nu

Eerlijke voorstellen neem ik gewoon aan
Aandelen zijn niet meer voor mij
Waar vind ik nog geld voor de huur?
Ik kan me niet eens een ​​tent veroorloven
Banken lenen alleen aan wie het niet behoeft
Aan mij lenen ze zelfs niet voor een nieuw hemd
Ik ga op Euromillions spelen zien of ik van de vloek af geraak
Vandaag is vrijdag, ik begin eraan

 Het is vrijdag...                                 (eigen vertaling)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten