LETTERS IN STEEN EN PORTUGAL

WELKOM - SEJA BEM-VINDO

Van Jeroen Boudens leerde ik letters in steen verwerken. Muziek bracht mij naar Portugal waar ik verliefd werd op het land, zijn inwoners en fado. Van deze passies heb ik een cocktail gemaakt, met behoorlijk wat muziek toegevoegd. Welkom op deze blog waar je hopelijk ook jouw ding vindt. Het letterkappen is echter al een tijdje beperkt door een hardnekkige tendinitis...

Jeroen Boudens ensinou-me a escultura das letras em pedra. A música trouxe me a Portugal onde apaixonei-me pelo paÍs, pelos habitantes e pelo fado. Destas paixões fiz um cocktail, colocando bastante música. Seja bem-vindo neste blog e espero que vá gostar. No entant, há algum tempo a esculptura de letras tem sido limitada por uma tendinite teimosa.... (Sou belga, então peço desculpa por erros de tradução)

16 mrt 2012

MUZIEK OP HOOG NIVEAU
MÚSICA DE ALTO NÍVEL

Dit heb ik altijd al bij het betere werk gerekend : Maria João e Mário Laginha vertolken ‘Beatriz’ (van Chico Buarque) op ‘eenzame hoogte’. Een perfecte combinatie van audiovisuele poëzie.
Maria João is een Portugese jazz-zangeres die zeer diverse muziekstijlen durft te combineren. Ze werkte reeds met mensen als Manu Katche en Bobby McFerrin maar haar vaste begeleider is Mário Laginha. Deze jazz-pianist is tevens oprichter van het Sexteto de Jazz de Lisboa en componeerde ook de muziek voor de film "Passagem por Lisboa".
Ze zijn ook betrokken in een Belgisch-Portugese samenwerking. Met de Brusselse jazz-vocalist David Linx maakten ze reeds de cd “'Follow the Songlines” en recent stelde Maria samen met David Linx en het Brussels Jazz Orchestra het project “A different Porgy, Another Bess” voor, waarin zij de rol van Bess vertolkt.


(bron/fonte : youtube.com/watch?v=KAggWL7WuGo)
Desde sempre considerei esta música de 'alta qualidade': Maria João e Mário Laginha executam «Beatriz» (de Chico Buarque). Uma combinação perfeita de poesia audiovisual.
Maria João é uma cantora portuguesa de jazz, que se atreve a combinar estilos de música muito diferentes. Ela já trabalhou com entre outros Manu Katché e Bobby McFerrin, mas o seu acompanhante regular é Mário Laginha. Este pianista de jazz é o fundador do Sexteto de Jazz de Lisboa e também compôs a música para o filme «Passagem por Lisboa».
Eles também estão envolvidos em uma cooperação belga-portuguesa. Com o vocalista de jazz bruxelense David Linx já fizeram o CD « Follow the Songlines » e recentemente Maria apresentou, com David Linx e a Brussels Jazz Orchestra o projeto « A different Porgy, Another Bess », na qual ela interpreta o papel de Bess.

Beatriz (tekst/letras Chico Buarque)
Olha   Kijk  
Será que ela é moça   Zou het een meisje zijn 
Será que ela é triste   Zou ze bedroefd zijn
Será que é o contrário   Of net niet
Será que é pintura   Zou het een portret zijn
O rosto da atriz   Het gezicht van een actrice
Se ela dança no sétimo céu   Als ze danst in de zevende hemel
Se ela acredita que é outro país   Als ze gelooft dat het een ander land is
E se ela só decora o seu papel   En als ze alleen haar rol speelt
E se eu pudesse entrar na sua vida   En als ik in haar leven zou binnen geraken
Olha   Kijk
Será que é de louça   Zou ze van porselein zijn
Será que é de éter   Of uit ether bestaan
Será que é loucura   Zou het waanzin zijn
Será que é cenário   Zou het een scenario zijn
A casa da atriz   Het huis van de actrice
Se ela mora num arranha-céu   Als ze in een wolkenkrabber woont
E se as paredes são feitas de giz   En de muren van kalk zijn
E se ela chora num quarto de hotel   En als ze weent in een hotelkamer
E se eu pudesse entrar na sua vida   En ik zou in haar leven binnen geraken
Sim, me leva para sempre, Beatriz   Tja, het houdt me eeuwig bezig, Beatriz
Me ensina a não andar com os pés no chão   Leer me niet met de voeten op de grond te blijven
Para sempre é sempre por um triz   Voor eeuwig is altijd op het nippertje
Ai, diz quantos desastres tem na minha mão   Ah, zeg me hoeveel mislukkingen in mijn hand
Diz se é perigoso a gente ser feliz   Zeg me of gelukkig zijn gevaarlijk is
Olha   Kijk
Será que é uma estrela   Zou ze een ster zijn
Será que é mentira   Zou ze een leugen zijn
Será que é comédia   Zou ze komedie zijn
Será que é divina   Zou ze goddelijk zijn
A vida da atriz   Het leven van de actrice
Se ela um dia despencar do céu   Als ze op een goeie dag uit de hemel valt
E se os pagantes exigirem bis   En de toeschouwers een bis zouden eisen
E se um arcanjo passar o chapéu   En een aartsengel met de hoed zou rondgaan
E se eu pudesse entrar na sua vida    En ik in haar leven zou binnen geraken
                                                                                            (eigen vertaling)

A Different Porgy, Another Bess featuring Maria Joao & David Linx

(bron/fonte : youtube.com/watch?v=hOFKxJ5sTd8&context=C3ebe6d1ADOEgsToPDskIcokz0GBNl_DLkFHfrGxDi)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten